Eğitm Sayısı :532
AnasayfaTeknolojiİNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ ve Paradigmalar

İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ ve Paradigmalar

sosyal-medya-crm-birlestirme

İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ

Hayatın her alanında var etkileşim oturduğumuz sandalyeden karıştırdığımız çay kaşığına kadar, durum böyle olunca sadece etkileşimle ilgili olarak bir ton ürünle karsı karşıyayız sonuçta aynı işlevi görse de tasarımları değişerek kullanmaya devam ediyoruz.

Hiç düşündünüz mü?

Analog saatlerin hepsinin değerinin aynı olduğunu, google’de “analog saatler “ olarak arattığınızda çoğu saatin 10:10 geçiyor şeklinde göreceksiniz. Çok ilginç ama aslında burada “V” yani onay işaretini göreceksiniz. Burada bile gizli bir etkileşim var.

analog_ntp_saatbaf0019b-37ec-4556-b5e7-cf2b5331bc00

İnsan Bilgisayar Etkileşimi Nedir ?

Kullanıcı ve sistem arasındaki iletişimimiz kurmasını sağlayan durumdur. Yani bir nesne ile kurduğumuz bağlantı. Etkileşim iyi yönlüde kötü yönlüde olabilir. Kullandığımız araçlar ihtiyaçlarımıza yanıt vermediğinde ya da beklediğimiz yanıtı alamadığımızda aşağıdaki gibi durumlarla karşılaşabiliyoruz J

Donald Norman Modeli

 

Etkileşim ile ilgili olarak size Donald Norman Modelinden bahsetmek istiyorum. Bu modeli en etkili model olarak kabul edilmekte. Bazı arayüzlerin kullanıcılara neden sorun oluşturduğunu göstermek amacıyla kullanılmakta. Model, kullanıcıların arayüz ile ilgili görüşlerine odaklanmaktadır. Bunu gündelik hayattan örnek verirsek çerez yerken bile bazı çerezleri yemek zordur özellikle kabuklu çerezler çünkü yemesi zordur ve en son kabuklu yiyecekleri yeriz. Bunu arayüzler içinde düşünebiliriz eğer arayüzler kullanmak zor olmasa ve kullanıcıya zorluk çıkarmaz ise daha kullanışlı olsa etkileşim oranımızı arttırabiliriz.

Uygulamalar ile kullanıcıların hedefleri arasındaki fark yani uzaklık. Bu uzaklığı ne kadar azaltırsak o kadar iyidir bunu da  arayüzle bu uzaklığı azaltmayı amaçlamaktır. Aynı zamanda kullanıcıların beklentisi ve sistemlerin fiziksel sunumu arasındaki uzaklıktır. Eğer kullanıcı sunumu kendi hedefi açısından kolayca değerlendirebiliyorsa bu boşluk küçüktür diyebiliriz.

Bunun gibi durumların önüne geçebilmek için kullanıcılara düzgün geri dönüşler, anlamlı hatalar verip kullanıcıyı doğru yönlendirip, , kullanıcı ile hedefleri arasındaki boşlukları aza indirmek, kullanıcıların hareketlerinin tahmin edilebilir olmasını sağlamak gibi şeyler yapabiliriz. Etkileşim çerçevesinde 4 ana unsur vardır. Yapmak istediklerimiz Giriş birimine bildirerek, giriş birimi sistemin anlayacağı dile çevirerek işlem gerçekleşir ve çıkıl birimine iletir çıkış birimi de kullanıcıya iletir.

 ParaSosyal Etkileşim ?

İlk defa duyduğum bir etkileşim biraz araştırınca gerçekten mi dediğinizi duyar gibiyim. Parasosyal etkileşime göre kimi zaman bilgisayarlara insanlar gibi davranıyoruz, kimi zamanda bilgisayarlara bir insan gibi görüp onlardan insanlar gibi yanıt almaya çalışıyoruz. Yukarıdaki örnek videolarda göreceksiniz. Kişiler bilgisayardan yanıt alamadığında aslında olumsuz bir yanıt alıyor fakat bunu bir insan gibi sonuç vermesini bekliyoruz. Örnek verecek olursak bir insan kızdığında kaşını çatar mimiklerini değiştirir. Bilgisayarlardan da bunları alamadığımız için o sonuçları yaşıyoruz.

Daha Fazlası için : http://akademikstok.com/parasosyal-etkilesim-oku-244.html

İnsan Bilgisayar Etkileşiminde Paradigmalar

Öncelikle paradigma nedir sorusuna cevap verecek olursak paradigma belirli bir dönemde bir olaya olguya duruma probleme genel olarak , ideal bir durum ya da örnek bir şeye bakış tarzıdır diyebiliriz. Paradigmalar hakkında öncelikle tarihsel perspektiflere bakmamız gerekecek bu perspektiflerle video görüntüleme birimleri gelişti zaman ilerledikçe görüntü ve video ile ilgili olarak daha çok bilgi sunumunu görebiliyoruz ve kağıttan daha kullanışlı olarak . Bilgisayarı programlamak istediğimizde programlama araçları geliştirildi ve karmaşık bilgisayar sistemlerini daha kolaylaştırmak için kullanılan ve geliştirilen en basitinden klavye ve fare  geliştirilmesi ve bunlarla programlamanın geliştirilmesi bilgisayarlar kişiselleşerek bilgisayarlar odaları kaplarken şimdi ise evlere kadar girmesi ve geliştirilmesi bu sayede insan bilgisayar etkileşiminin arttırılması ve hatta okullarda derslerde bile programlama dilini robotlar yaparak öğretilme aşamasına geçmiştir.

Windows sistemleri ve WIMP arayüzleri geliştirilerek ekranlarda yeni bir modele pencere sistemine geçerek tek işlem döneminden birden fazla işlem yapabiliyor olduk. Bunlarla beraber hayatımız yeni giren bilgisayar kavramları gerçek dünya etkinlikleriyle ilişkilendirerek öğretme sürecini ilerletmek ve etkililiği arttırıldı. Kullanıcılara komut yerine doğrudan yönlendirme imkanı vererek kullanılabilirliği arttırıldı. Buna en güzel örnek photoshop verebiliriz. Bir resmi boyutlandırmak istediğimizde direk köşelerinden kenarlarından tutarak boyutlandırmak yani biz boyutlandırmak istediğimiz bir şeyi değerler girerek yapmadan diyebiliriz.

Biraz da hypermetinlerden bahsedelim hypermetinler ile veriler arası bağlantı sağlanarak istendiğinde çağrılmasını sağlıyor olduk. Daha sonra metinler arası köprüden  Bilgisayarlar arası bağlantı insanların senkron ve asenkron olarak çalışmasını sağlanarak . Bu sayede yer önemsiz olarak çalışmaların sürekliliği sağlandı. Aynı yazcının birden fazla kişi kullanarak bir yazıcının paylaştırılması. Daha sonra web ortamına açıldık internet ortamına yani bunları takiben ise ajan tabanlı arayüzler ile karşılaştık ajanlar kullanıcının bir takım işlerini kendileri yaparlar. Ajanlar genelde eğer öyle ise mantığına göre yada daha gelişmiş ise yapay zeka kullanarak kullanıcı ile etkileşim sağlar.

 

Bilgilerin bize gelme aşamasının sensörler ve ortamdan haberleşme sağlayarak bu bilgilerin analizinin bize sunulması yani evden çıktığımızda alarm sistemini kurduktan sonra evde bir hareketlilikte alarm’ın çalması gibi.

 

Bilişsel Modeller

Bilişsel modeller bir şeyler tasarlarken hangi süreçleri izleyeceğimizi ve ona göre simüle edeceğimizi ve bunları değerlendirmek bunların etkileşiminin hangisini daha iyi olduğunu gibi işlemlerde kullanabiliyoruz.

Genel anlamda bireylerin bir hedefi alt hedeflere bölerek süreci kontrol etme ve zihinsel işlemleri incelemektedir. Asıl amacımız alt hedeflere ulaşarak sonuca ulaşmaktır. Şimdi windows’da bir işlem yapalım. Masaüstünde bir pencere kapatma işlemini nasıl yapabiliriz ve alt hedeflere nasıl bölebiliriz. Aslında çok basit gibi gelse de şimdi bunları alt hedeflere bölerek yapalım.

Ana Hedefimiz : Pencereye kapatmak;

Metod : Fare Kullanarak

Alt Hedef: X ‘e basarak
İşlem : fareyi x’in üzerine getiriyoruz.
İşlem : farenin sol tuşuna basıyoruz.

Metod : Klavye kullanarak
Alt Hedef :Ctrl+W basarak
Alt Hedef : alt +f4 basarak

Paylaşmak Güzeldir :)
İnsan Bilgisayar Et
Facebook Coffe2Go Pl

ademyalcin27@gmail.com

Oy
Henüz yorum yapılmadı . İlk sen neden yorum yapmayasın ?

Yorum yap

CAPTCHA (Şahıs Denetim Kodu) Resmi

*